.

Tuesday, July 5, 2011

TRADISI BUNUH DIRI

Self Mummification


Sokushinbutsu adalah rahib Buddha atau yang didakwa menyebabkan kematian dengan cara menjadikan diri mereka mumia. Perlakuan ini dilaporkan terjadi hampir secara eksklusif di utara Jepun, sekitar Prefektur Yamagata. Terdapat antara 16 sehingga 24 mumia yang telah ditemui.

Tiga tahun para rahib hanya makan diet khusus yang terdiri dari kekacang dan biji-bijian. Mereka hanya makan kulit dan akar dalam waktu tiga tahun dan kemudian mula minum teh racun yang dibuat dari getah pohon yang Urushi, yang biasanya digunakan untuk laka mangkuk. Ini menyebabkan muntah dan cepat hilangnya cairan tubuh, dan paling penting, mematikan anggota tubuh yang dapat menyebabkan kerosakan pada tubuh dan menyebabkan kematian.

Akhirnya, pada mummifying biarawan akan mengunci dirinya dalam kubur batu yang ukurannya hanya memuatkan tubuhnya, di mana dia tidak akan bergerak dari posisi nya. Penghubung ke dunia luar adalah tabung udara. Setiap hari dia mengingatkan pada agar orang-orang di luar bahawa dia masih hidup.

p/s: tentu kita tak sangka kan? ada segelintir orang
yang mengamalkan tradisi pelik, karut, dan kejam seperti
ini. Kat diri sendiri pulak tu! ish3....

2 comments:

Encik JI said...

mcm xde agama je

ADLYNN ADAMZ said...

agama dia buddha la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels